....

....
...........BETTER A WORST DAY IN THE WATER , THAN A GOOD DAY IN THE OFFICE....

Thursday, 11 December 2014

Theta nin Atlantik gunlugu 2...

30 Kasim ...22.00 N ; 31.45 W

Bugun sabah water maker arizasi ile uyandik ...saat 16.00 ya kadar surdu tarmirati...onemli bir ariza , neredeyse 10 gunumuz var daha ..depo lardaki 500 litre su bize yetmezdi ..Sabri kaptan bu islerde super ..Akdeniz de de bayagi bir arizamizi tamir etmisti , bizle beraber oldugu zamanlar sagolsun ...
Saat 16.00 sonrasi hava balon gerektiriyordu ..atlantik de ilk balon seyrimizi yaptik ..


Balon seyri ...

Bugun altinci gun 1000 mili geride biraktik ...kaldi 1700/1800 mil ...
 
Aksama Roy un yasgunu onu kutlayacagiz ...sampanya yi buzdolabina koyduk...




Ilk ucan baligimizda cockpit e geldi ...


Ucan balik....

1 Aralik ..21.35 N;  35.10W

Dun ku yol performansimiz tamiratla oyalandigimiz icin en kotu gunlerden biri..tamirat sonrasi iyi balon ve gece performansimiza ragmen ...

Bugun yola cikali bir hafta oldu , 1155 deniz milini  geride biraktik ...kaldi 1600/1700 deniz mili ...

Bugun hava ilk defa gunesli ve sicak yolculugun ilk yarisi kis ikinci yarisi yaz oldu ...disarisi soguk ,icerisi sicak bayilmistik iyi oldu ..
Sari muzlarimiz bitmisti , yesil muzlarimiz tam zamanimda sarardi ..

Muzlarimiz ...

Ogleden sonra siralama bilgisi aldik kendi sinifimizda siralamamiz 7 olmus, genelde ise 43. durumdayiz ..
Her ne kadar bizim icin onemli olmasa da takip edip , hesap kitap yapiyoruz ...seyir ile ilgili stratejimiz soyle ...teknenin sinirlarini zorlamadan , teknede hasar olmusturmadan konforlu ve hizli seyir yapmak ...mesala yemek hazirlanirken ve yerken bazen rotayi degistirip yelken alanini kucultup rahat rahat yemegimizi yiyip ,oyle yola devam ediyoruz ..

1 Aralik ogleden sonra ...
Yolun yarisina yaklastik...galiba sonunda hep anlatilan ve Atlantik gecisini kolay yapan istikrarli Trade Winds i yakaladik ...bir haftadir dakika basi degisen ruzgar hizi ve yonu nedeniyle ,aramizda soyle konusmaya baslamistik .. "bu mevsimde atlantigi gecerken yelkenleri trim edersin arkadan gelen (kolayina ) ruzgarla gunlerce gidersin hikayesi yalan galiba "...
Dun balon bastiktan sonra aksam ayi bacagina gectik cok hizli olmamakla beraber ( 6/7 knot) iyi bir VMG ile yola devam ediyoruz ..

Ayi bacagi yelken trimi...


Aksam yemeginde begendili tas kebab , yaprak sarma ve irmik helvasi vardi ..Torro yine dokturdu ...teknede boyle menu ile Atlantik gecen tekne yoktur herhalde ...



2 Aralik ...21.25 N ; 36.55 W

Bugun 157 mil yol yapildi ...toplam yaptigimiz yol ise 1317 mil ...ruzgarin geldigi aci ve hizinin yavasligi bizi uc gundur yavas goturuyor ..gunluk 170 deniz mili olan ortalamamiz 164 lere dustu ...kalan milimiz 1400 mil ..bugun yolun yarisini geciyoruz ...kutlama var ...




Okyanus da havayi tahmin etmek cok zor ...ani den olusan bulutlar , yagmur ve squall ( bora) getiriyor ..atlantik konusunda en cok uyarilari bu konuda aldik.....balon da yakalanmak hic iyi olmuyor ...dikkat edilmesi gereken bir konu ...
Diger onemli bir detay ...muhakkak gybe preventer ( kavanca onleyici ) takmak yada bumbayi iyi bir sekilde baglamak lazim ..
Bumbanin altinda asili preventer...

agirlikli pupa seyir yapiliyor , dalgalarin uzerinden  surf le hizlica seyrederken dalganin uzerinden inince tekne yavasliyor , o sirada bindiren ruzgar bumba yi zorluyor ..bumba sabitlenirse , bumba in direge baglandigi mafsal basta olmak uzere armayi korumus oluyorsun ..preventer in calistigi diger onemli yerde  , kontrol disi kavanca .... ,  buyuk dalgalarda surf sirasinda dumen kacabiliyor....

Bumbayi bas koc boynuzuna bagladik ...


Ogleden sonra rotadan kactik ve daha hizli yurumeye basladik ....bakalim yarinki siralama icin fark edecek mi ? 

3 Aralik ...20.26 N; 31.57 W

Bugun 158 mil yol alabilmisiz ...benim bu gecis oncesi tahminlerimin cok altinda bu rakkam ...ben gunluk 175/185 mil tahmin ediyordum ...
Bunun iki nedeni var ..birincisi ben tekneyi inshore da zorladigimiz kadar offshore da da zorlayabiliriz diye dusunmustum ..bu imkansiz hemde mantiksiz ...teknenin armasina bir sey olmasi durumunda sonuc felaket olur ..okyanusun ortasinda kalirdik oylece ... Ikinciside iyi VMG ile yol aliyoruz yani rotadan minumum kacarak ..boyle olunca bazen teknenin iyi yuruyecegi yone degilde daha yavas  ve  rotamiza gidiyoruz...
Havalar artik sicaklasti ...aksam vardiyasinda bile kat kat giyinmek 
zorunda olmuyoruz ..  
Bizim icin onemli olmamakla beraber siralamalari da takip ediyoruz ..zaman cok yapacak is az olunca ...bugun grubumuzda 8. Tum kategorilerde 50 durumdayiz..
Gozle cok tekne gormesenizde AIS den civarda hep bir  iki tekne goruluyor ...bazilari ile bir haftadir arkali onlu seyrediyoruz ..

Oglen yemegin de kurufasulye pilav ve ananas vardi ...afiyetle yendi ..



4 Aralik 19.30 N ; 42.36 W

Dun aksam tum gece yagmur vardi ..islak cekilmiyor ..allahtan soguk degildi ..ruzgar ise cildirtti ..hemen hemen her yonden bir esti , bir esmedi ..o yagmurda bize binlerce kere trim tazeletti..her kavancada bumba yi sabitledigimiz halatin baglandigi bas omuzluk koc boynuzunun kontrasini degistirmek gerekiyor ..yagmurda o islerle ugrastik ....sikayet etmiyoruz ...ona ragmen dun 160 mil yol almisiz ..bu aksam insallah 1000 milin altina dusecegiz ..
Sabah sucuklu yumurta ve sicak ekmekle guzel bir kahvalti yaptik ..keyimiz yerinde...

Gun boyu yine saniye basi artan /azalan ,yonu devamli degisen ruzgarla trimle ugrasa ugrasa seyir yaptik ..bazen 9/10 knot hizla ,bazen 5/6 knot hizla ...ogleden sonra yine balon havasi yakaladik  bir ara ...
Aksam balon yapmiyoruz , hem karanlik oldugu icin ,hem de iki kisiden daha fazla kisiye ihtiyac oldugu icin ...
Bu aksam ruzgar yok , yanmar sagolsun ...
 Kalan yolumuz bin milin altinda ..

5 Aralik ..19.00 N ; 44.38 W

Summer Star adli tekne ile onlu arkali seyrimiz devam ediyor ..ya 3. ya da 4.gun icindeyiz ..o tekne de Theta ile ayni , Jeanneau 54 DS ..yapisti 3/4 mil arkamiza kopmuyor ..kendini yakininda bir tekne olunca guvende hissediyor herhalde ..rotadan kacip tirmaniyoruz , o da tirmaniyor , hizimiz dusuyor motor aciyoruz o da aciyor ..AIS i onunda bizimki gibi hep acik , dolayisiyla onun rotasini hizini  gorebildigimiz  gibi o da bizimkini goruyor ..zaten ne yapiyorsak o da yapiyor u , oradan anliyoruz ..

Kahvalti sonrasi Atlantik de deniz sefasi yaptik ..dalgalarla inen kalkan tekneye yuzme merdiveninden girip cikarken cok dikkat etmek lazim ...

 Sabah balona uygun hava vardi ..tum sabah balonla rota ya yakin seyredildi ...hizli seyir sonrasi ,Summer Star adli tekne gorus alanimizdan kayboldu ..

Ogleden sonra balonla seyir yaparken balon mandarimiz koptu ..suya ucan balonumuzu ..teknenin altina kacirmadan sudan aldik ..o sirada ekibin uyumu muhtesemdi ..daha sonra sudan alinan balonu , ruzgar altina serip ,corabina tekrar soktuk ..basip kurutup torbasina koyduk ...canimiz cikti tabi ki ...
..mevcut mandarla balon yapmamiz imkansiz ...makarasi doner degil ..
Kopmus balon mandari...

Onumuzdeki iki uc gun guneyli ruzgarlar var ..Theta nin sevdigi apaz seyir demek ....performansimizin cok daha iyi olmasini bekliyoruz ..insallah hava tahmini tutar ...tabi guneyli ruzgarlarla beraber , yagmuruda yiyecegiz ,kafadan assagiya gibi ...ruzgar olsun da sudan zarar gelmez ..Torro nun dedigi gibi ...

6 Aralik   17.30 N; 47.30 W

Muthis bir gun dogumu var bugun ..sansima vardiyama denk geldi ..

Okyanusda muthis gun dogumlari oldu ....

Son yirmi dort saatde katettigimiz mesafe  160 mil olmus ...
Theta sonunda guneyli ruzgara , apaz seyre kavustu ..iki uc gun boyleyiz galiba ..artik daha hizli gideriz ..gunluk 150/155 mil yerine 180/190 mil civari yol alabiliriz gibi duruyor..

Dun aksam Roy un vardiyasin da , balina yokladi Theta yi ..sancak  bas omuzluktan hafif vurup teknenin kicin dan cikmis ..sansliyiz salma ve dumen palamizda herhangi bir hasar olusmamis durum da..

Keyifli ve suratli bir seyirle ilerledik bugun ..surat artinca tahmini varis suresi  one gelmeye basladi ..simdilik 10 Aralik aksam ..ama denizde plan ve tahmin yapilmaz ...

Bugun ogleden sonra 2000 deniz milini devirdik ..13 gun de 2000 deniz mili ...kaldi 700/750 mil ...vakti keraat da kutlama var ...

7 Aralik ...16.38 N ; 50.44 W

Dun aksam istedigi havayi ve aciyi bulan Theta , son 24 saatde 191 mil  yol yapti ..bu gecisicin rekoru ..onumuzde 600 mil yol kaldi ..uc aksam vardiyasi demek insallah ...


Bu sabah kahvaltida sicak ekmekle pastirmali yumurta var :-)

Aksam sert ruzgarda kopan sprayhood un kulaklarindan birinin dikim islemi ...


550 mil yolumuz var ..ogleden sonra firtinaya yakalandik... Goz gore gore basimiza gelecegi bile bile , yagmura dogru gittik ..baska caremiz yoktu ..goz gozu gormeyecek sekilde yagan yagmur 25 knot ruzgarida kafadan getirdi .. yelkenlerimizi kucultmustuk,..kucuk genoa ve ana yelkenle hafifte motor destegi ile Theta bizi 7/7,5 hizla firtinadan 1,5/2 saatde cikardi ...
Disarida nobetde olanlarin off shore elbiselerine ragmen islanmadik yerleri kalmadi ..
Allahtan bu hava bize aksam gelmedi ..bu yagmur hava durumu tahminini olumsuz etkiledi , hic hesapta yokken ruzgar yine ignecige dondu malesef ..pupa da mesafe alamiyoruz istedigimiz gibi ..balon mandarimizi da kopardigimiz icin balon sansimizda yok ..
Firtina sonrasi batmasina az kalmis gunesin bulutlarin arkasindan cikisi , muhtesemdi ...



Aksam Torro nun tarhana corbasi /kuskonmas graten /jamon ibarico dan olusan menusu bizi kendimize getirdi ..

8 Aralik  16.50 N ; 53, 50 W

Dun aksam firtina sonrasi azalan ruzgar nedeni ile , tum gece motor yelken seyir yapildi ...bir   gun onceki gunluk 191 millik mesafenin yanina yaklasamadik , 172 mil de kaldik ..onumuzde 430 mil var ..insan mesafelere hemen adapte oluyor ..azmis gibi gelmeye basladi hepimize ..aslinda neredeyse Atina /Bodrum un 1,5 kati  kadar mesafe ..yani bir bucuk Ege denizi kaldi ...

Bu aksam vardiyada Sabri kaptanla beraber , dolunayda tam arkamizdan tosss diye bir sesle irkildik ...arkamiza  baktigimizda , uc dort metre su yolumuzda ,ay isiginda koskoca siyah bir kuyrugun suya girdigini  gorduk ..bir kere daha ayni sahne tekrarlandi , daha sonra bizle ilgilenmeyi birakti ..gorebildigimiz kadariyla cok buyuk bir balina degildi ..
Aksamlari bazen ucan baliklar geliyor cockpit deki isiga..ve orada kaliyorlar..bir ara buluyorsunuz bir yerlerde..bu seferki ucan degildi ama baska bir balik bulduk ...


9 Aralik.. 15.40 N; 54.00 W

Ruzgarsiz bir gun ...gol gibi okyanus ...motorla yol aliyoruz 400 mil yolumuz var ....ruzgarsizlik nedeni ile varisimiz 10 araliktan , 11 aralik sabaha  karsiya  otelendi gibi duruyor simdilik ..
Gol gibi okyanus ...

Iki uc gundur okyanus un yuzeyi buyuk yosunlarla kapli ..bugun motor seyrine gectigimizden beri , motor devri ile hizimiz arasinda uyumsuzluk vardi ..dumen palasina yosun takilmasindan suphelendik ..Roy kaptan denize girmek istiyordu zaten , dalip teknenin altina bakti , o bakmadan evvel biz durup tornistan yaptigimizda buyuk bir blok yosun cikti altimizdan ..bizi buyuk ihtimalle yarim mil yavaslatiyordu....
..simdilik motor devir ve hizimiz uyumlu ...

Teknenin arkasinda dus halleri ...
Torro sukru kaptana su dokerken ...

9 Aralik ...15.00 N; 57.00 W

Son yirmi dort saatde 148 mil yol aldik ...en dusuk mesafe ...300 mil kaldi ..neredeyse yirmi dort saatdir mototrdayiz ...ettafimizda ruzgarsizlikdan durur gibi giden tekneler var ...o hizla bile gidebilmek icin rotadan oldukca cikmis vaziyetdeler ...malesef onumuzde  iki gun boyunca ruzgar gozukmuyor ..motorda olmak moral bozuyor ..kafa utuluyor...

Mukellef kahvalti sofralari son gunlerde bile devam ediyor ...

Foto cekene kadar sofra da kahvaltiliklar bitti ...

Tam ignecikten gelen hafif ruzgarla ayi bacagi + az motor devam ediyoruz... 

Hazir watermaker icin jeneratoru calistirinca Sabri kaptanim herkese espresso yapti .... 


Ve son gunde ilk baligimizi aldik ...orta boy bir Barracuda ...keyifler yerinde .



2500 mili geride biraktik ...baligi tutmamiz . Temizlememiz ve cig balik olark goturmemiz , iki saati gecmemistir herhade..

St.Lucia ya yaklastikca etraftaki tekne sayisi artmaya basladi ...

Gunes batarken ikinci baligimizida (Lambuka) yakalayip teknenin kicina kadar cektik ama ,teli kesti balik ve rapalamizi da aldi gitti ...neyse anlasilan bereketli sulardayiz ...

Bu aksam son vardiyalar ...Vardiya da yesil elma yerken aklima geldi ...uzun yola cikack denizcilere tavsiyeler ..
Yas meyve sebzelerin hepsini teker teker kagit havluya sarip koymak lazim , bir birlerine deyip curumesinler diye ...birde tekneye almadan yikayanlari gorduk Las Palmas da ..yikanmis meyve sebze daha az dayanir ...yesil elma en dayanikli meyvelerdendir...yola cikali 16 gun oldu hala dayaniyor ..portakal da dayaniklilik acisindan fena degil ...

10 Aralik  .. 14.30N , 58.50 W...

Sabah kahvaltida hala sucuklu yumurta olabiliyor ...ne planli malzeme almisiz ..son kahvaltimizi da yaptik ..artik ne yaparsan son oluyor ..aksam gece yarisi St.Lucia dayiz , 100 milimiz kaldi ...bodrum /gocek yani ..

Ve kara gorundu ...UTC 21.30 da kata gorundu ...


Adaya 15 mil kaldi ..kutlamak icin bu aksam sarap var ymekte ..











No comments:

Post a Comment